Öljyt valuvat
Vanhojen englantilaisten moottoripyörien voitelu on monelle käyttäjälle varsinainen päänvaiva. On varsin tavallista, että pyörän moottorin alta löytyy jos minkälaisia valumaöljylammikoita. Tähän ilmiöön on monia syitä. Ensinnäkin moottori pyrkii hikoilemaan öljyä, varsinkin silloin kun se on kuuma. Toiseksi saumat ja proput saattavat vuotaa hieman. Kolmanneksi vanhojen koneitten akseleiden päissä ei ole kunnollisia, nykyaikaisia stefoja, vaan akselit on usein tiivistetty huoparenkailla. Näistä valuu aina jonkin verran öljyä ja varsinkin silloin kun ne ovat kuluneet. Myös pyörän asennolla on merkitystä. Tasajalka on tietysti paras, koska pyörä seisoo silloin suorassa. Erilaisilla vinotukijaloilla seisoessaan, pyörä valuttaa enemmän öljyä vinossa seisoessaan.
Alkupeäiset voiteluöljytyypit ovat seuraavat:
Muutama sana kytkimestä
Royal Enfieldin kytkimet ovat aina olleet tarkkoja säädöistään. Välillä tuntuu,
että säätö vaihtelee päivittäin. Milloin moottori pyrkii kytkin alas painettuna
vetämään, milloin taas ajettaessa luistamaan.
Kytkimen säädön oikuttelu on ominaisuus, joka täytyy hyväksyä. Toisaalta säädön
tekeminen tarvittaessa, vaikka tien päällä on helppoa. Avataan säätöruuvi ja
siirretään vivun asentoa muutamalla millillä, siinä kaikki.